onsdag 17 december 2014

Hemmagjort diskmaskinsmedel

Det sägs ju att obducenten kan se på en kropp om personen använt diskmaskin när den levde. Om det bara är en skröna vet jag inte. Det jag däremot vet är att vid diskning i diskmaskin får man i sig otroligt mycket gifter, maskinen sköljer inte rent ordentligt. Använder man dessutom spolglans blir det genast värre. Och vad diskmaskinsmedel gör för miljön är inte roligt.

Själv skulle jag ha svårt att klara mig utan diskmaskin, att diska är något av det värsta jag vet. Vi har köpt ekologiskt diskmaskinsmedel och ekologisk spolglans hittills som åtminstonde är fri från fosfater och fosfonater. Men jag har tänkt att nog måste man kunna tillverka ett eget som är helt naturligt och giftfritt som fungerar bra, och ja, det kan man! Med helt ätbara, ekologiska och hälsosamma ingredienser dessutom.

Alvinas Mindfulness publicerade sitt hemmagjorda recept på diskmaskinsmedel och jag var bara tvungen att prova det på en gång. Ingredienserna är sådana man oftast redan har hemma så det passade perfekt. Här kommer receptet:

Naturligt diskmaskinsmedel

2 ekologiska citroner
0,5 dl ekologisk vinäger (vitvit, rödvin)
100 gram havssalt
1,5 dl hett vatten
(man kan byta ut vinägern mot 0,25 dl ättika om man vill)

Skär citronerna i mindre delar. Mixa alla ingredienser ordentligt med mixerstav eller i en matberedare. Det ska bli en tjock sörja. Häll upp i en burk med tätt lock och förvara i kylskåpet. Vid diskning, ta 2 msk och lägg i diskmedelsfacket.


























Hållbarheten i kylskåp vet jag faktiskt inte än, det visar sig. Men diskar man en maskin om dagen borde det gå vägen. Annars kan man prova att göra halva receptet.

Det här receptet fungerade kanonbra! Disken blev ren och glansig så detta kommer jag att fortsätta använda. Citronskal innehåller limonen som är fettlösande, vinäger är avkalkande och salt är bakteriedödande. Är jätte tacksam att Alvina delade med sig av detta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda,
Du har stavat fel på mindfulness. Jag skulle även vilja att du gör
Alvinas mindfullness på facebook som en länk till faceboksidan

Vänliga Hälsningar
Alvina

Unknown sa...

Hej Alvina. Ups, där hade det blivit stavfel, tackar för att du märkte det =) Ja, absolut ska jag länka dig. Fixt nu. Tack återigen för det underbara receptet.

Anonym sa...

Toppen, tack!