fredag 12 december 2014

Lchf bröd

Vid övergång till lågkolhydratskost brukar det vara bröd dom flesta saknar mest. Det finns många olika recept på lchf bröd men dom har alla en lite äggig smak med svampliknande konstistens tråkigt nog. Själv är jag inte en brödmänniska och har därför inte upplevt en saknad efter det mer än att det är smidigt att ha hemma om man vill ha i sig något snabbt.

Jag har ändå provat väldigt många brödrecept. Det har blivit lite utav en utmaning för mig att försöka hitta det, enligt mig, perfekta lchf brödet. Det bästa med lchf bröd måste ändå vara att det går snabbt och smidigt att baka. Ingen jäsning och ingen knådning utan det är bara att röra ihop ingredienserna, hälla smeten i en form och köra in i ugnen.

Än så länge har jag snubblat över ett par recept som jag tycker är supergoda och speciellt dessa ostbröd som jag skriver recept på nedan har gått hem hos alla i familjen.

Prova gärna att baka dessa ostbröd, även om du inte äter lchf. Ett mycket nyttigare alternativ till vanligt bröd som innehåller både mjöl, socker och jäst - ingredienser jag tycker hör hemma i en skräckfilm.


Recept, 6 mackor.

3 Ägg
3 dl riven ost
1 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 nypa salt

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ihop ägg, fiberhusk, salt och bakpulver. Lägg i den rivna osten och rör om till en smet. Klicka ut 6 st plättar på en plåt med bakplåtspapper, tryck ut dom tunnt med hjälp utav hand och fingrar som du blött ner i lite vatten så fastnar smeten ej på fingrarna. In i ugnen i ca 10-15 minuter (tills dom är gyllenbruna)

(Fiberhusk är malda psylliumfrön och det hittar du bland glutenfria varor i butiken)

Receptet kommer från @majaslchf på instagram


Jag tycker personligen att dom blir som bäst när man fått smeten riktigt tunn på plåten, dom sväller i ugnen sedan. Är dom tunna blir dom som segast vilket jag tycker smakar underbart.

Var inte rädda att modifiera efter egen smak. Vi har till exempel haft i oregano, timjan och vitlök i smeten vilket genast gör dom mer spännande. Experimentera!

Inga kommentarer: